Pohjois-Karjalan Redesigner-projekti oli uudenlainen, aikaansa edellä oleva viestintäkampanja

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kiertotaloutta ja vaatesuunnittelua yhdistävän Redesigner-projektin ensimmäinen kausi sai kunniamaininnan Kuntaviestinnän SM-kilpailun viestintäkampanjasarjassa.

Kuntaviestinnän SM-kilpailun kilpailutöissä nähtiin tavallista enemmän huumoria ja kekseliäisyyttä. Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kunniamaininnalla palkitussa työssä oli roppakaupalla jälkimmäistä.

– Monella tapaa uudenlainen, kenties aikaansa edellä, luonnehtii Kuntaliiton raati Redesigner-kampanjaa.

Maakuntaliitto haki viime vuonna kolme nuorta vaatesuunnittelijaa luomaan kiertotalousteemaisen asusteen tai vaatteen. Lähes 90 hakijan joukosta valitut Juha Vehmaanperä, Elina Heilanen ja Priss Niinikoski käärivät hihat ja kävivät töihin. Suunnittelijat valitsi pohjoiskarjalaiset juuret omaava Camperin luova johtaja Achilles Ion Gabriel. Kolmikon luomukset esiteltiin Flow-festivaaleilla Pohjois-Karjalan showroomissa, jossa vieraili peräti 21 000 ihmistä kolmen päivän aikana.

– Lähtökohtanamme on tehdä rohkeaa aluemarkkinointia ja uudistaa mielikuvia maakunnastamme. Kampanjan kautta halusimme puhutella aivan uudenlaista, 18–35-vuotiaiden kohderyhmää merkityksellisellä viestillä. Halusimme osoittaa, että jätteenä pidetty raaka-aine voi saada uutta arvoa ja uuden elämän luovan suunnittelun kautta. Samalla nuoret suunnittelijat pääsivät tulkitsemaan Pohjois-Karjalaa ulkopuolisen silmin, kertoo markkinointipäällikkö Heli Räsänen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta.

Kuntaliiton palkintoperusteluiden mukaan Pohjois-Karjala teki ansiokasta yhteistyötä uudenlaisten kumppanien kanssa, ja Flow-festivaali oli piristävästi erilainen yhteistyökumppani. Redesignerissa oli erikoista myös yhteistyö tekstiilitaiteen kanssa.

Kuntamarkkinoinnin SM-kisojen viestintäkampanjasarjan voitti Pori (Porisuhdeneuvoja). Vantaa voitti viestintätekosarjan selkokielisellä viestinnällään.

Toinen kausi huipentuu Sideways-festivaaleille

Redesigner-kampanjan toinen kausi huipentuu tällä viikolla, ja tällä kertaa yhteistyökumppanina on Sideways-festivaali. Pohjois-Karjalan showroomissa esitellään 27-vuotiaan Leevi Ikäheimon suunnittelemaa suojavaatetta kylmää ja kovaa maailmaa vastaan. Erikoista asukokonaisuudessa käytetyssä kankaassa on se, että se reagoi kosketukseen.  

– Muistuttelemme siinä samalla elämän pehmeämmästä puolesta, vuorovaikutuksesta, läsnäolosta ja sympatiasta, Räsänen sanoo.

Sideways-festivaaleja vietetään 13.–15.6.2024 Helsingin jäähallin alueella.